בית המשפט העליון קבע תאריך לקבלת מענה של מדינת ישראל על פיצוי לימי הבידוד לעצמאים ודחה את בקשת המדינה למחוק את העתירה

בית המשפט העליון קבע כי על המדינה להגיש עד לתאריך 12.9 הודעה מעדכנת לגביי הסדר מתן פיצוי לעצמאים. נשיא להב, עו"ד רועי כהן בתגובה: "אני מברך על החלטת בית המשפט העליון שקבע תאריך לקבלת מענה של מדינת ישראל על פיצוי לימי הבידוד לעצמאים ודחה את בקשת המדינה למחוק את העתירה. בית המשפט היה קשוב לעיוות והאפליה הזועקת לשמיים ביחס המדינה כלפיי ציבור העצמאים. אני חוזר ומדגיש: לא נהיה עוד אזרחים סוג ב'. נוודא שאותו ההסדר החל על ימי בידוד לשכירים יחול גם על עצמאים והמדינה לא תוכל להתחמק מכך בטיעוני סרק".

בית המשפט העליון: "צריך להיות הסדר מותאם לעצמאים". החלטה בעתירה תינתן בהמשך.
—-
בית המשפט העליון: "צריך להיות הסדר מותאם לעצמאים".
בהרכב של 3 שופטי עליון: יצחק עמית, דפנה ברק ארז ויעל וילנר, התקיים הבוקר דיון סוער בבג"ץ בעקבות העתירה שהגישו לשכת ארגוני העצמאים בישראל ו13 ארגוני עצמאים נוספים בנושא מימון ימי הבידוד לעצמאים. הדיון התקיים למרות חקיקת החוק לגבי המשך תשלום ימי הבידוד אמש ב1 וחצי בלילה, ובניגוד לבקשת המדינה לדחות את הדיון, זאת בשל החשיבות שרואה בג"ץ בנושא העתירה: "יש מידה של צדק בדיון פתח ואמר השופט עמית . לא המדינה מנהלת את הדיון אלא בג"ץ", אמרה השופטת דפנה ברק ארז.
ביהמ"ש נתן דעתו על כך שהתחלואה בעקבות וירוס הקורונה עולה, ויש כוונה ממשית להגיע להגבלות וייתכן לסגר, ולכן בית המשפט ציין בדיון – "על המדינה לבחון הסדר מותאם לציבור העצמאים", והוסיפה השופטת וילנר בעקבות טיעוני העותרים כי "הדבר מחייב בחינה".
החלטה בעתירה תינתן בהמשך.

עו"ד רועי כהן נשיא להב המייצג 64 ארגונים ורבע מליון עצמאים בישראל אמר כי: "לפני חצי שנה התקיים דיון בכנסת בנושא ולא נעשה שום דבר, למרות שיו"ר הוועדה דאז חיים כץ, הודה כי דבריי נכונים והחוק אכן מפלה את העצמאים. הגענו לביהמ"ש כי הכנסת לא ידעה לפתור את האפליה הזו. ברגעים אלה, בחסות החוק נוצרת כאן מדינה אחת לשני עמים – שכירים בעלי רשת הגנה סוציאלית, ועצמאים שמופקרים לגורלם. הגענו לכאן לדרוש מביהמ"ש לעצור את האפליה הזו, ולהביא לכך שכל האזרחים יהיו שווים בפני החוק ושתשלום ימי הבידוד יחול על ציבור העצמאים בדיוק כפי שהוא חל על ציבור השכירים".

ד"ר עו"ד מתן גוטמן: "ביהמ"ש היה קשוב לטענת האפליה כלפיי ציבור העצמאים וקיים דיון בניגוד לעמדת המדינה. אנו סמוכים ובטוחים שביהמ"ש ימשיך ללוות עתירה זו, ויבהיר למדינה שיש צורך בהסדר מותאם לציבור העצמאים".

עו"ד אייל בסרגליק: "אנו שמחים שביהמ"ש דחה את נסיון המדינה לדחות עוד את הדיון החשוב בבג"ץ. ביהמ"ש הבין את חשיבות הסוגייה ואת הצורך הענייני לקבע את זכויות העצמאים ולבדוק בדיקה מעמיקה את זכות העצמאים לקבל פיצוי על ימי בידוד לא פחות מאשר שכירים ובפרט לאור העובדה כי אמש חוקק חוק שמתייחס רק לשכירים. כלשון ביהמ"ש: הדבר מחייב בחינה".