תזרים המזומנים הוא החמצן של כל עסק וקריטי להישרדות. עסקים המתמקדים בגורם של רווחיות העסק בלבד, יופתעו לגלות שרווחיות לא מבטיחה הצלחה. למעשה, עסקים רבים היו ריווחים על הנייר ופשטו הרגל כתוצאה מחוסר מודעות של בעליהם לחשיבות ניהול תזרים המזומנים.

מהו תזרים מזומנים
תזרים מזומנים מתייחס לתנועת הכספים לתוך ומחוץ לעסק. יש שני סוגים של תזרים מזומנים: תזרים חיובי, כשהמזומנים שזורמים לעסק גבוהים יותר מהמזומנים שיוצאים מהעסק ותזרים שלילי, כאשר הכספים שיוצאים מהעסק גבוהים יותר מהכספים שנכנסים לעסק.
מדוע כל עסק זקוק לתזרים מזומנים חיובי:
פתרון כספי לבעיות בלתי צפויות – הצנרת הבחנות תפוצצה, לקוחות לא שילמו בזמן והגיע מועד התשלום לספקים. מקורות כסף זמינים יספקו מענה לכל בעיה שתתעורר.
חוסר מזומנים בולם את העסק – כשאין מזומנים ולא ניתן לשדרג את העסק, לחדש סחורה, לשלם לעובדים או להשקיע בפעולות פרסום ושיווק, העסק קופא על שמריו ומהר מאוד עשוי להידרדר ולהיסגר.
לגשר על שינויים עונתיים – תזרים מזומנים חשוב מאוד לעסקים עונתיים, למשל מסעדות חוף בחורף או יצרן מגפיים בקיץ. עסקים אלה מושפעים מתנודות משמעותיות ואם הם פועלים במשך כל השנה גם מחוץ לעונה, הם זקוקים מזומן להתקיים ממנו עד שהעסק שלהם ישוב להיות רלוונטי.
התדמית של העסק – בנקים, קרנות וספונסרים בודקים את תזרים המזומנים של העסק לפני שהם מחליטים אם להשקיע בו או לתת הלוואה ועסק עם כסף נזיל נחשב לעסק בריא ואטרקטיבי יותר.

תזרים מזומנים מהווה כוח קנייה, מקנה יציבות, מספק הגנה במקרה של משבר, מסייע בצמיחה. תזרים מזומני מאפשר ניהול עסק בראש שקט ובגמישות רבה: למשל, אם עולה צורך לרכוש סחורה במידי או להשקיע בשיווק, יש מאין לקחת כסף כדי לעשות זאת., להגיב במהירות לשינויים בשוק, לקדם ולא להישאר מאחור.

כיצד מנהלים תזרים מזומנים
תזרים מזומנים מונע משני דברים: ארגון ותכנון. כדי לשמור על תזרים מזומנים חיובי, יש לדאוג למעקב צמוד אחר התזרים ברמה היומיומית. בקרת תזרים מאפשרת לשמור את המזומנים תחת שליטה ולבצע החלטות עסקיות מבוססות.
בנוסף, רצוי להכין תחזית תזרים מזומנים, כדי להיערך בהתאם לנוכח הוצאות ידועות שדורשות קיום של מאגר מזומנים. התחזית מבוססת על מגוון רכיבים לרבות היסטוריית התשלומים של הלקוחות (מתי נוהגים לשלם ובאיזה תנאים), בדיקות הוצאות בפעילות השוטפת של העסק, הלוואות וכדומה. לשיפור מזומנים, ניתן לנקוט בכמה צעדי הצלה: לזרז גביית חובות, להגדיל מכירות, לצמצם הוצאות, להציע הנחות על עסקאות מזומן.
בכל מקרה, חשוב להיות תמיד עם היד על הדופק על מצב התזרים באמצעות תוכנה ידידותית לניהול עסק הכוללת גם אפליקציה, שמאפשרת לבעלי עסקים לפקח על התזרים בכל רגע נתון, מכל מקום תוך ראייה רחבה לטווח הארוך.
מערכת איכותית לניהול תזרים מזומנים תעדכן אתכם באמצעות התראות אוטומטיות על חיובים עתידיים, חיובים פתוחים, כסף שנכנס מלקוחות, מועד פירעון של הלוואות ותנתח עבורכם כיצד כל אלה ישפיעו על יתרת המזומנים. כך תמיד תדעו כמה כסף אתם יכולים להוציא ומתי ואיך לנהל את המזומנים בצורה האופטימלית לעסק שלכם.